Omgeving en ouder worden milieu en alternatieve voeding

  Milieu
De invloed van milieu op het ouder worden.
Dat goede voeding belangrijk is voor gezond ouder woorden dat is voor de meeste mensen wel
Duidelijk. Maar wist uw dat het milieu hierbij ook en heel grootte rol speelt ?
De omgeving waar  je in leeft heeft natuurlijk veel invloed op je leven , als je bijvoorbeeld in Amsterdam leeft krijg  je Lichaam het veel meer te verduren Dan dat je op he platteland woont.
Het probleem is dat heel veel afvalstoffen, verontreiniging van water grond en lucht ,uitstoten
een broeigassen geproduceerd word door de mens en dit zich ophoopt in de atmosfeer
Leven in vervuilde lucht is slecht voor je gezondheid. Luchtvervuiling is in Nederland de derde doodsoorzaak, na roken en overgewicht. Wonen, werken of naar school gaan in vervuilde lucht heeft hetzelfde effect op je als het meeroken van sigaretten
is voor de aarde maar ook voor uw gezondheid zeer problematisch. Omdat de mensheid telkens
groter word heeft het als gevold dat er ook telkens meer chemische stoffen in het milieu komen . Op
lange termijn is ons lichaam er heel gevoelig voor. dit is schadelijk voor de gezondheid en dus
ook voor het ouder worden

Een aantal klachten hiervan zijn:

  • astma, chronische bronchitis, hart- en vaatziekten
  •  luchtverontreiniging;
  •  slaap stoornis , verminderd concentratievermogen en belemmering van dagelijkse bezigheden
  •  Ook kan de luchtvervuiling voor klachten in de hersenen zorgen en kan zelf de ziekte van Alzheimer veroorzaken
  •  Kanker 
  • Kwetsbare groepen
  •  kinderen en ouderen zijn extra gevoelig voor de effecten van de milieu vervuiling
  •  Zo heeft luchtvervuiling nadelige effecten op zwangere vrouwen en het geboortegewicht van hun baby's.
  •  Kinderen die wonen of naar school gaan in de buurt van drukke wegen hebben vaker last van hun luchtwegen en vijf keer grotere kans op zwakke longen.

Het milieu te veranderen  begint bij jezelf

  •  Laat de auto een dagje staan
     
  •  Neem vaker de fiets, de bus of ga te voet! Die auto kun je wel een dagje missen!
     
  • Zuinig, elektrisch vervoer Als je Iets nieuw koopt bijvoorbeeld een auto of scooter houd dan rekening met het energielabel. Kies voor zo zuinig mogelijk, liefst elektrisch, vervoer.
  • Neem groene stroom bij groene stroom worden geen fossiele brandstoffen verbruikt. Hierbij komt dus ook geen fijn stof in de lucht.
     
  •  Vermijd drukke wegen
    Als je wandelt door de stad, vermijdt dan de drukke wegen en kruispunten met stoplichten. Op een rustigere route is de vervuiling minder.
  • Eet minder Vlees  
  • Kies voor  recyclebare materialen


Alternatieve voeding heeft hier ook wel invloed op. Met deze voeding houden ze rekening met
de mens, dier en plant. Er worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Als dieren gefokt worden krijgen ze natuurlijk ook biologisch voedsel.
Bij deze bereiding van voedsel word zo min mogelijk kleur- en smaakstoffen toegevoegd. 
Op deze manier is het dat je langer blijft leven omdat je geen chemische stoffen binnen krijgt en
andere dingen die slecht zijn voor de mens.

Op deze manier is het dat je langer blijft leven omdat je geen chemische stoffen binnen krijgt en andere dingen die slecht zijn voor je.

Lees verder...

Psychosociale gezondheid en emotionele gezondheid

Psychosociale gezondheid.

Wat is Psychosociaal gezondheid?

Psychosociaal is dat  het lichaam en de geest met elkaar verbonden zijn. de gedachte dat een gezonde geest en een goed functionerend lichaam beide nodig zijn. Zo kun je goed functioneren in de omgeving.

Een moeilijke situatie verstoort het evenwicht tussen lichaam, geest en omgeving. De mens heeft van naturen alle krachten en wijsheid in zich om probleemsituaties zelf op te lossen, dat is dus om zichzelf te helpen.

Soms is een situatie zo ingrijpend dat mensen vast komen te zitten en het overzicht over het geheel verliezen. Dit geeft vaak het gevoel van "niet lekker in je vel zitten", het veroorzaakt oplopende spanningen of leidt soms tot uitzichtloosheid. Je kunt dan overspannen raken.

Emotionele gezondheid

Mensen die mentaal gezond zijn hebben controle over hun eigen emoties en hun gedrag. Ze zijn in staat om de onvermijdelijke uitdagingen in het leven aan te gaan, sterke relaties op te bouwen, productief te zijn en goed leven op te bouwen. Als er minder leuke dingen op hun pad komen zijn ze in staat om deze te verwerken en weer verder te gaan met het leven.

Helaas nemen veel te veel mensen hun emotionele en mentale gezondheid niet serieus. Alleen als er problemen ontstaan dan geven we er aandacht aan. Het is net als je lichamelijke gezondheid, als je een goede gezondheid en conditie wil hebben moet je aandacht geven aan je lichaam. Dit geldt ook voor je mentale en emotionele gezondheid. Hoe meer aandacht je geeft aan je emotionele en mentale gezondheid, hoe sterker het zal worden. Het goede nieuws is dat je veel dingen kunt doen om je dagelijkse humeur te stimuleren, je weerbaarheid op te bouwen en meer uit het leven te halen.

Wat is mentale en emotionele gezondheid?

Mentale en emotionele gezondheid verwijst naar je algemene psychologische welzijn. De manier waarop je over jezelf denkt, de kwaliteit van je relaties en de manier hoe jij omgaat met je gevoelens en de verschillende problemen die op je pad komen.

Mentale of emotionele gezondheid wil niet zeggen dat je geheel vrij bent van emotionele en mentale problemen. Mentale en emotionele gezondheid is veel meer dan alleen vrij zijn van depressies, angsten of andere psychische problemen. Een goede mentale en emotionele gezondheid heeft eerder te maken met de aanwezigheid van een aantal positieve kenmerken.

 

Mensen die mentaal en emotioneel gezond zijn hebben:

  • Een gevoel van tevredenheid.
  • Levenslust en het vermogen om te lachen en plezier te hebben.
  • De mogelijkheid om goed om te gaan met stress.
  • Het vermogen om nieuwe dingen te leren en om te gaan met veranderingen.
  • Een goede balans tussen privé en werk, rust en activiteiten.
  • Zelfvertrouwen en een hoge zelfwaardering.
  • De mogelijkheid om relaties op te bouwen en te onderhouden.
  • Het gevoel van richting en zingeving.

Lichaamsbeweging en ouder worden

Wat je vaak ziet is dat de meeste mensen lichaamsbeweging een beetje aan de kant schuiven. Mensen hebben er geen zin in, houden er niet van of hebben er gewoon geen tijd voor. Wat erg zonde is want lichaamsbeweging is een van de belangrijkste dingen van gezond ouder worden! 

Effecten van bewegen.

Bewegen beinvloedt je fysieke waarden. Obesitas, hart en vaatziekten, kanker, COPD en diabetes zorgen wereldwijd voor een enorme verlaging van de levensverwachtingen en arbeidsproductiviteit. Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op de gezondheid en vermindert de kans op deze ziekten.

Sport en bewegen word vaak uitgevoerd in een sociaal verband (teamsporten, samen trainen etc.). Het biedt een positief sociaal klimaat dat het mogelijk maakt om je sociale vaardigheden te verbeteren. Hierdoor werk je ook nog eens aan je sociaal kapitaal.

In de jaren 50 in Frankrijk werd er onderzoek gedaan naar de intellectuele waarde van de relatie tussen fysieke beweging en prestaties op school. ALs we wat dieper in het brein kijken dan blijkt de uitvoering van cognitieve taken wel degelijk beïnvloed te worden door fysieke activiteit. Hoe meer je beweegt in je leven, hoe beter je op latere leeftijd cognitieve taken kunt uitvoeren.

Behalve de fysieke voordelen is er genoeg bewijs dat lichaamsbeweging ook van invloed is op iemand emotioneel welzijn, vooral bij kinderen en jongeren. Het bewijs is vooral sterk als het om zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde gaat.Ook heeft beweging hetzelfde effect heeft als antidepressiva. Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je lichaam efficiënter om kan gaan met angst en stres. Het heeft veel emotionele waarde.

 

Fitnis oefeningen.

Tuurlijk heeft niet iedereen tijd om even te gaan hardlopen, fitnissen of voor een sport. Daarvoor zijn er hele handige fitniss oefeningen gewoon voor thuis.  

- De pushup

Met deze oefening kun je je borstspieren en triceps verstevigen en versterken. Daarnaast train je ook je buik en rugspieren.

 - De squat

Hiermee train je je been,bil,buik en rugspieren. Maar je verbetert ook nog je algehele krachtniveau en uithoudingsvermogen.

 - De  plank

 Hiermee pak je je rechte en schuine buikspieren en rugspieren. Maar het zal ook je lichaamshouding verbeteren.

- De tricep dip

Je triceps vormen de grootste spiergroep in je armen en deze mogen we daarom absoluut niet overslaan! Met deze oefening versterk je je triceps.

 - Lunges

Een effectieve oefening voor bil en beenspieren. 

 - Leg lifts 

Een krachtige oefening voor je buik en bovenbeenspieren.  

- Step ups

Nog een oefening om je been en bil spieren te versterken. Hiervoor heb je wel een opstapje nodig. 

 

Maak van bewegen een gewoonte! Lachend

Hier zijn 6 goeie tips!  

1. Start klein maar start direct.

2. Plan beweging op een vast moment

3. Zorg dat je er plezier aan beleeft.

4. Zoek een maatje.

5. Geniet bij voorbaat van resultaat.

6. Houd je vooruitgang bij!  

 

Cosmetica en ouder worden

Veel vrouwen en mannen (die het kunnen betalen) grijpen in bij de eerste tekenen van ouder worden. Dure crémes beloven wonderen, en anders kan er altijd nog een schoonheidsbehandeling gedaan worden. Mocht dat alles niet baten, kun je altijd nog kiezen voor plastische chirurgie. 

Door de huid op jonge leeftijd al goed te verzorgen, schuif je die rimpels hopelijk een paar jaartjes op. 

De huid is je belangrijkste orgaan, het beschermt je lichaam. Daarbij is het natuurlijk ook je meest zichtbare orgaan. Goed verzorgen dus. Allereerst is het super belangrijk om je huid te beschermen tegen de zon. De zon is één van de meest schadelijke factoren. Smeer je huid dus ALTIJD in als je in de zon zit. Ook als je een getinte huid hebt. Voor een lichte huid is minimaal factor 30 zonnebrand aanbevolen. Het beste is om ook een dagcréme met uv-bescherming te kopen. Want die uv-straling is er altijd, óók in de winter.

Een huid verjongen wordt moeilijk, maar je kan het verouderingsproces toch wel een klein beetje beïnvloeden. Daarvoor is het belangrijk om je huid vochtig te houden. En dan vooral je gezicht en handen, omdat die het meest worden blootgesteld. Je wil niet dat je huid uitdroogd, dat verzoorzaakt schilfers, ruwheid, en uiteindelijk zal het bijdragen aan rimpels.  

Ouderen hebben vaak al erg last van een droge huid. Verouderende huid is ook

  • dun
  • kwetsbaar
  • slap (verlies van elasticiteit)

 

Welke dagcréme gebruik ik daar voor?

Persoonlijk denk ik dat de dure crémes niet veel meer bijdragen aan het vochtig maken van de huid. De huid neemt wel goed op, dus ik gebruik puur natuurlijke dagcrémes. Het merk Weleda heeft verschillende natuurlijke crémes die goed werken. Persoonlijk gebruik ik Skin Food, voor de ultradroge huid. 

Uiteraard hebben we nog make-up om de huid er nog een beetje mooier uit te laten zien. Het gevaar is wel, dat er make-up achter kan blijven op de huid. Wat kan resulteren in een vuile huid, wat niet bijdraagd aan de gezondheid van de huid. Make-up resten kunnen puistjes veroorzaken. Reinig je gezicht en hals als je make-up hebt gebruikt dus grondig!

Als je eenmaal rimpels hebt, kun je voorkomen dat de make-up in de plooien van het gezicht valt door een primer te gebruiken.  

  

 

 

Voeding en ouder worden

Voeding en ouder worden. Als ik even kijk naar de media, of even blader in de Linda die maandelijks op de mat valt, zie ik dat iedereen probeert een perfect plaatje te creeëren. Jij en ik, die tv kijken en de Linda lezen, zien dit perfecte plaatje en beginnen te denken dat dit plaatje normaal is. Bij de eerste rimpel grijpen vrouwen (én mannen) meteen naar de botox. Maar gelukkig doet niet iedereen dat. 

Er zijn namelijk ook andere manieren om je huid zo lang mogelijk mooi te behouden, maar dan op een natuurlijke manier. Je wist waarschijnlijk wel dat voeding een belangrijke bron is voor je gezondheid. Met de juiste voeding kun je een hoop betekenen voor je huid. Maar natuurlijk niet alleen voor je huid, de rest van je lichaam telt ook mee bij het gezond ouder worden.

Wat dacht je van je gewicht? En je psychische gezondheid? Voeding heeft grote invloed op dat alles. En als je alle overzicht kwijt bent; zal ik voor je opsommen wat jij kunt doen om gezond ouder te worden! Je kunt ten slotte niet vroeg genoeg beginnen.

 

 

Lees verder...